Esato

Forum > Sony Ericsson / Sony > General > Flera buggar hos T65:an

Author Flera buggar hos T65:an
JuanK
T310
From: Stockholm, Sweden
PM
Posted: 2002-01-18 14:21
Reply with quoteEdit/Delete This PostPrint this post
Min T65:n köpte jag samma vecka som den släptes dvs i mitten av oktober. Den telefonen har flera buggar än brus-problemet...
1. Den hänger sig då och då när man wappar.
2. Den har stängts av sig själv ett fåtal ggr.
3. Den "hänger" sig när man är ute i kylan (den skall ju klara -10 grader men så kallt blir det inte i jackfickan) vilket jag uplevde några ggr nu under vinter. Telefonen "verkar" fungera då menyerna och blink ljuset verkar ok, men man kan varken ringa eller ta emot samtal.
4. Kan inte läsa email skickade med annat än bara plain txt.
5. Den kan plöstlig startas om när man laddar ner vissa stora email.

Ja, det där är en del av vad jag kommer ihåg just nu. och NEJ jag är inte nån Ericsson hatare, snarare tvärtom... men jag kan ju erkänna när nåt är fel.
Btw, det kan hända att flera av de problem jag nämner är borta med den nya versionen av SW, den jag har är: R2B. Jag har ju inte flashat telefonen än.
Raptor
P990 no flip
From: Oslo, Norway
PM
Posted: 2002-01-18 14:24
Newest software release for T65 is R3A i belive....
Yeppe
Z1010
From: Sweden
PM
Posted: 2002-01-18 15:26
Låter ju tyvärr som om du fått ett måndagsexemplar. Jag hade R2B innan men har uppgraderat till R3A nu.

Jag hade iaf inte alla de problemen du har. Det har hänt ett par gånger att telefonen hängt sig. Två gånger har den stängt av sig.

De problemen verkar dock vara lösta nu med uppgraderingen till R3A.
erwinh
W850 black
PM
Posted: 2002-01-18 15:33
Really nice, but I don't understand a word of it (well a couple I do).
I'm also using a T65 and want to know what the problem is... maybe I even can help
So could please can someone translate this to English...

Erwin
jhb
T68 grey
PM
Posted: 2002-01-18 19:06
Hi, many of the problems you are describing are the same problems that I have had with my T68. Most of them are solved with the newest software for the T68 (R2A), so I suspect you will have the same result of an upgrade of the T65 to R3A. For more information about my problems with the T68, search posts from "jhb" in the "general Ericsson" forum for the keyword "Nokia".

Many of the problems are network related and only occur if you have Nokia basestations in your area and the GPRS system is manufactured by another vendor (probably Ericsson). A friend at Ericsson has told me that Nokia have standar compatibility problems with their basestations and that this leads to problems over the radio. Of course the phone shouldn't behave as it does, but as a programmer myself I know that with early software versions (that we still have in the T65 and T68), the bugs usually are in poorly tested error-conditions...
...and with Nokias basestation instability, these error conditions occur more often than in a network that has the same the same vendor for the entire GSN network...

By the way, many operators buy Nokias basestation system for the countryside, since they give good area coverage for less money than that the competitors basestation systems. On the other hand they can't handle as much signalling as other vendors systems which gives problems with dropped calls and no GPRS access during peak hours...
miroku
T65 blue
PM
Posted: 2002-01-18 23:20
Jag har samma problem som ni beskriver med min t65:a. Lämnade in den och fick en ny men den är då t om ännu värre. Det är i och för sig samma programvara som den gamla (R2B), ska uppgradera den så fort jag får tillfälle. Men bruset är fortfarande kvar i den. [addsig]
JuanK
T310
PM
Posted: 2002-01-21 17:11
En sak jag glömde nämna var att standby tiden som sägs vara upp till 300 timmar inte stämmer alls med vad jag får efter att ha full laddad batteriet. Jag kommer alltid till nåt runt 180 timmar och det är ju en stor skillnad mellan 180 och 300.
Mitt simkort är ett s.k. 3 voltskort.
GPRS funktionen är avstäng.
"Sleep mode" är aktiverat
MEN som sagt, min SW är ju gammal, ver.2RB, och den måste upgraderas till den senaste ver.3RA. Frågan är om det kommer att lösa mina problem.

//JuanK
Yeppe
Z1010
PM
Posted: 2002-01-21 17:20
JuanK!

Jag kontaktade själv Ericsson för ett tag sedan angående batteritiden. Detta fick jag till svar:

"Ericsson T65 har standbytider som kan variera mellan 160-300 timmar, samtidigt som taltiderna kan variera mellan 2,5-11 timmar, beroende på mottagningskvalitet, avstånd till basstation, mm. Generellt har du högre standbytider på landsbygden än i tätort, medans taltider är tvärtom högre i tätort och lägre på landsbygden. Detta beror på att du har flera basstationen i tätort så samtalshanteringen drar mindre ström. Samtidigt får du i standby lägre värde, eftersom du blir förflyttad mellan alla dessa basstationer, pga så många användare som ringer. 200 timmar/3,5 timmar är helt normalt."

Det Ericsson skriver verkar stämma. Det pendlar en hel del beroende på när på dygnet man kollar sin stand-by och var någonstans man befinner sig i förhållande till masterna.

Tycker batteritiden är mycket bra i jämförelse med de flesta andra telefonerna.

MvH Yeppe
JuanK
T310
PM
Posted: 2002-01-22 14:08
Hej Yeppe! Ja, jag hade faktiskt tänkt lite på det där med basstationerna, och nu när jag läser den förklarning du fick låter det ännu mera vettig. Jag bor ju i tätort och det finns en del sändare här i närheten, man kan "höra" när telefonen byter sändare helatiden. JA...man kan "höra" det om man har telefonen nära stereon... =) Hursomhelst jag kan gå med på den förklarning.
Btw, jag tycker också att batteritiden är väldig bra jämfört med många andra telefoner.

//JuanK
Access the forum with a mobile phone via esato.mobi