Author |
Email hjälp |
jipe70 Joined: Jun 10, 2002 Posts: 15 From: Stockholm, Sweden PM |
Sorry that I am writing in swedish!
----------------------------------
Kan någon vara snäll och skriva ihop en liten "bruksanvisning" till mig ang epost hanteraren i T68i? Det som står i handboken håller inte. T ex, hur funkar raderingen av mail, när lämnar den kvar mail på servern, vad betyder pilarna upp och ner i inboxen osv.
Tacksam för hjälp!
Ed Harley Owner of a great Z1010 and HBH 65 |
|
ppcrockar Joined: Mar 04, 2002 Posts: > 500 From: Sweden PM |
Telefonen laddar hem email:en när du tar "skicka&ta emot". Men mailen bli kvar på mail-servern. Om du vill radera ett mail tryck på "options"-knappen (under YES... tror det går att hålla inne Yes oxå). Om du väljer "markera för radera" i den menyn så raderas mailet från servern (och från telefonen) nästa gång du väljer "skicka&ta emot" (om du har inställt så att telefonen automatiskt ska hämta mail så försvinner mailet bästa gång telefonen hämtar mail).
Jag tror att pilarna Upp/Ner i menyn är om det finns ännu fler email än vad som kan visas i telefonen.
När det gäller inställningar för email, så ange mail-servrarna med IP-adress och inte med namn. IP-adressen kan du få fram genom att tex pinga mail-servern. Se dessutom till att du alltid har tre siffror i varje del av IP-adressen... och om det bara är 2 siffror nånstans lägg till en nolla före. (Vet inte om det verkligen behövs längre, men det var så i de tidigare mjukvarorna och i min T39:a jag hade innan)
Om du har Comviq abonnemang kan du använda Tele2's SMTP-server (smtpserver.swip.net IP=130.244.199.223) för att skicka mail.
Hoppas detta hjälper!
|
elias79 Joined: Jun 12, 2002 Posts: 3 From: Sweden PM |
Jag har oxå problem med min mail, har en t68i.
vill få mina mail till mobilen.
webmail.student.liu.se
Ingående e-postserver (IMAP): imap.liu.se = 130.236.230.70
Ingående e-postserver (POP): pop.liu.se
Utgående e-postserver (SMTP): smtp.liu.se = 130.236.230.72
Hur ska jag fylla i alla uppgifter. Under e-mail/alternativ/red.konto/xxx/alla inställningar
har comviq abb. var skriver jag smtp server ip till comviq?
kan någon bussig snäll person hjälpa mig? |
ppcrockar Joined: Mar 04, 2002 Posts: > 500 From: Sweden PM |
I "Anslut med" väljer du vilket datakonto som du ska använda i telefonen. Använder du GPRS bör du ju välja det datakontot. I menyn "Protokoll" väljer du pop3 eller imap4 beroende på vilken server du vill använda. (Jag har aldrig testat imap.. men det bör väl fungera). Eftersom du skrivet IP-adressen till imap så väl imap. Under alternativet "Inkomm. server" skriver du IMAP (eller POP3 adressen), i ditt fall
130.236.230.070
Obs! Att den extra nollan jag lade till (vet som sagt inte om det behövs längre.. men det är inte fel iallafall).
"Inkomm. port" kan du troligen lämna som den är om det inte står angivet något annat i din inställningsuppgifter.
Under "Brevlåda" anger du ditt user-id eller mailbox namn eller liknande. Och under "Lösenord" anger du lösenordet till din mail.
Under "Utgåend. server" anger du SMTP-servern. Eftersom du använder Comviq kan du använda Tele2's SMTP server som är (smtpserver.swip.net):
130.244.199.223
Det kan hända att du kan använda den SMTP-server som du angivet, men det är inte alls säkert. Ganska många begränsar så man inte kan använda SMTP servern om man inte är uppkopplad via deras nät. Men Tele2's SMTP-server fungerar utmärkt med Comviq så använd den (om du inte känner ett stort behov av att testa den andra:) )
"Utgåend. port" kan du lämna som den är.
Under "epostadress" anger du naturligtvis din epost-adress.
I "Från" anger du det namn du vill att email:en ska stå att det kommer ifrån. Exempelvis ditt eget namn
Detta ska fungera. Hoppas du får rätt på det. Jag använder emailen ofta. Det är perfekt att ha telefonen till att kolla email typ var 30min. Så vet man när man har nya mail
|
laffen Joined: Aug 07, 2001 Posts: > 500 From: Oslo, Norway PM |
I know this thread started in Swedish, but I guess the poster are able to read English, so it would be nice if you answered him in English. It could be usefull for non-Swedish people as well.
tanks |
elias79 Joined: Jun 12, 2002 Posts: 3 From: Sweden PM |
Ett JÄTTE TACk!!! Funkar jätte bra nu, fan va skönt få det att funka till slut.
Tackar! |
Arson Joined: Jun 03, 2002 Posts: 2 From: Simon PM |
Jag är Uber-tacksam för att du skrev att man skall skriva in ip adresser...Äntligen har jag fått ordning på min mail  |
|