Esato

Forum > Sony Ericsson / Sony > General > Brudd på markedsføringsloven? Norwegian topic.

123  Next
Author Brudd på markedsføringsloven? Norwegian topic.
johanch
K800 Black
From: Oslo, Norway
PM
Posted: 2002-03-25 22:03
Reply with quoteEdit/Delete This PostPrint this post
Hei.

Jeg sendte for litt siden en mail til MTX Egertorvet, Oslo, hvor jeg kjøpte min T68 i november. Se nedenfor:

Hei.

Jeg kjøpte i november en Ericsson T68 hos dere på Karl Johan. En av grunnene til at jeg kjøpte akkurat T68 var at denne telefonen var en MMS-telefon. I en pressemelding fra Ericsson, skrevet 21 mars 2001, altså for 1 år siden, skriver de at T68 er verdens første MMS-telefon. Pressemeldingen følger nedenfor:

http://www.ericsson.com/press/20010321-0038.html

Ericsson Press Releases
Ericsson unveils the T68, a GPRS phone with MMS, a color display and Bluetoothtm

Date: Wednesday, March 21 2001

Today, Ericsson announced the T68, its first mobile phone with color
display, Multimedia Messaging Service (MMS) and digital imaging and
audio capabilities. This very small, powerful and sleek mobile phone
with a completely new look and feel is developed for GSM 900/1800/1900
and GPRS networks and will be available before the end of 2001.

"The T68 demonstrates a clear trend shift within Ericsson's industrial
design and at the same time incorporates all the technologies that the
industry is going wild for at the moment," says Bo Albertson, Marketing
Director at Ericsson Mobile Communications.

The T68 has built-in Bluetooth wireless technology that makes it
possible to connect it to other devices without cables, for instance the
Ericsson Bluetooth headset, a digital camera or a computer. It is the
future standard for cablefree connectivity between devices and has been
adopted by all the major computer and telecommunications companies.

The T68 supports General Packet Radio Services (GPRS), so users will
enjoy 'always on' connectivity to the mobile Internet, with instant
delivery of e-mail, high-speed Internet access and efficient mobile
connections to corporate LANs. Ericsson is answering a growing market
demand for mobile phones that support GPRS and the company is a popular
choice of supplier among network operators gearing up to introduce new
innovative services to the market. Ericsson has also launched the GPRS-
phones R520 and T39.

Small - 101 x 48 x 19mm, and lightweight, weighing only 85 grams, T68
has a built-in antenna and a large 8 row, 256 color, display which opens
up for exciting applications and user-friendly operation. The T68 will
also support the latest and most advanced messaging application - MMS.

The Ericsson T68 will be available toward the end of 2001 when more
information about its features will be released.

To view the new Ericsson T68, visit:
http://www.ericsson.com/press/phli_pcoph.shtml

FOR FURTHER INFORMATION, PLEASE CONTACT

Bo Albertson, Marketing Director Communication
Ericsson Mobile Communications
Phone: +46 8 764 1388; E-mail: bo.albertson@ecs.ericsson.se

About MMS
MMS, Multimedia Messaging Service, is a universally accepted standard
that lets mobile phone users send messages from a mobile phone with
formatted text, high quality images, animation and audio - a very
exciting prospect for messaging enthusiasts. The images can be digital
photos taken on the spot and sent in real-time to the Web or another
mobile phone with MMS. MMS is poised to add a new and exciting dimension
to messaging.

Nå i ettertid ser man at Sony Ericsson lanserer en T68i som har MMS samtidig som T68m ikke har dette, selv om denne ble markedsført som verdens første MMS-telefon. Er ikke dette løftebrudd og brudd på markedsføringslovens paragraf 2, pkt 1 og 2? Utdrag fra Markedsføringsloven §2, pkt 1 og 2: " Pkt. 1. Det er forbudt i næringsvirksomhet å anvende uriktig eller av annen grunn villedende framstilling som er egnet til å påvirke etterspørselen etter eller tilbudet av varer, tjenester eller andre ytelser. Pkt. 2. Det samme gjelder enhver annen framgangsmåte som kan ha slik betydning for etterspørsel eller tilbud, såframt den gjennom sin utforming eller på grunn av omstendigheter ellers er egnet til å villede forbrukere."

Er ikke alle som har kjøpt T68 hos dere og alle andre mobilbutikker blitt "lurt"? Telefonen har til nå, over 1 år etter pressemeldingen fra Ericsson, ikke MMS-funksjon, og i mellomtiden har man lansert T68i som har dette. Føler iallefall at jeg ikke har fått det produktet jeg betalte for i november. Jeg er klar over at MMS-funksjonen er en softwaresak, men NÅR og OM denne softwaren kommer vites ikke pr dags dato, over et år etter lanseringen av "verdens første MMS-telefon".

Jeg regner med å få en godt begrunnet tilbakemelding på denne saken. I tillegg vil jeg gjerne vite hva dere vil gjøre med de av kundene deres som føler seg lurt. Er deltaker i et forum for eiere av T68 på nettet, og der har man eksempler i bl.a. Sverige på at man har fått "byttet" T68m mot T68i for en symbolsk sum (200 svenske kr). Sjekk http://www.esato.com/board/viewtopic.php?mode=viewtopic&topic=2934&forum=2&start=0 Det er altså ikke bare her i landet man begynner å bli iriiterte på måten T68 har blitt markedsført på.

Jeg håper på et raskt og konstruktivt svar.

Mvh,

NN

Hva tror dere? Er det noe håp her, eller må vi bare finne oss i å vente...??

[ This Message was edited by: johanch on 2002-03-25 22:35 ]
johanch
K800 Black
PM
Posted: 2002-03-25 22:05
Jeg kommer til å legge ut svaret fra MTX Egertorvet her på forumet, så fort jeg får tilbakemelding. Noen som har kommentarer, enig/uenig?? Vil gjerne ha tilbakemeldinger også fra eierne av T68

Johan

[ This Message was edited by: johanch on 2002-03-25 22:06 ]
tranquil
W902 Black
PM
Posted: 2002-03-25 22:08
jeg venter i spenning på resultatet av dette. Lykke til!!!

KS
johanch
K800 Black
PM
Posted: 2002-03-25 22:10
Det gjør jeg også... Men hva tror dere? Er det i det hele tatt muligheter for å "vinne fram"?? Eller blir dette bare sett på som "hobby-jus"...?
CyberVisitor
T610
PM
Posted: 2002-03-25 22:12
Problemet rörande att T-68 har marknadsförts som världens första MMS-telefon är inte angripbart genom marknadsföringslagen i sig. Brott mot marknadsföringslagen ger inte konsumenten rätt till upprättelse enligt de lagrummen. Ett sådant brott leder som bäst till ett vitesföreläggande mot företaget som verkställs om företaget fortsätter med sin otillbörliga marknadsföring.

Problemet kan dock, i och med marknadsföringen, angripas med gällande konsumentregler med ÅBEROPANDE av marknadsföringen. Alltså gällande konsumentregler skall tillämpas, inte marknadsföringslagen i sig. Jag hävdar bestämt, se mina tidigare inlägg i annan kedja, att nordisk rätt ger konsumenten så starkt skydd att T-68 skall bytas ut mot T68i, som undertecknad för övrigt anser är den telefon - förutom utseendet - som konsumenten har betalt för.

[ This Message was edited by: CyberVisitor on 2002-03-25 22:14 ]
johanch
K800 Black
PM
Posted: 2002-03-25 22:16
Hei CyberVisitor:

Kunne du prøve å skrive noe fornuftig om dette til min mobilbutikk? Gjerne referer til mailen jeg sendte dem med subject "T68 - verdens første MMS-telefon?". Mailadressen er egertorget@oslotelecom.no .

Siden du er jurist og jeg ikke, så har du sikkert mer greie på dette. Kan du prøve å få skrevet en mail? Hadde vært kjemepfint! Takk for hjelpen!

Johan
escobar
K800 Black
From: Norway
PM, WWW
Posted: 2002-03-25 22:23
Interessant problemstilling, men jeg tviler heller sterkt på at man kan klare å få noe gjennomslag her. Til tross for markedsføringsloven så kommer man ikke til å få gjennomslag så lenge Ericsson klarer å få ut sin nyeste software-utgave (den samme som man finner i T68i) innen rimelig tid. Det vil bli en skjønnsmessig vurdering hva som er å anse som "rimelig tid", men det bør bli det samme tidspunkt som MMS-tjenesten er blitt lansert for fullt hos de norske operatørene.

Ut i fra et juridisk standpunkt så er jeg enig i at det har forekommet feil i markedsføringen, men jeg tviler på at det vil skje annet enn at det vil komme en ny software som støtter MMS, og at Ericsson vil påpeke at til tross for at T68 var verdens første MMS-telefon, så hjalp det lite siden MMS-tjenester ikke fantes hos operatørene.

Jeg kunne foretatt en mer juridisk tolkning her, men holder meg heller til mer skjønnsmessige vurderinger grunnet at jeg ikke kjenner til markedsføringen av T68 godt nok. Men jeg kjenner til markedsføringsloven siden jeg studerer juss.

Jeg er fornøyd med min T68, og trenger ikke MMS selv (foreløpig), og jeg syntes at T68i er en styggere mobil en T68m (helt subjektiv mening), så jeg tror jeg ikke kommer til å benytte meg av en evnt. bytte-ordning til en T68i. Men som sagt, andre mennesker har sikkert andre behov enn meg!!
CyberVisitor
T610
PM
Posted: 2002-03-25 22:25
Quote:

On 2002-03-25 22:16, johanch wrote:
Hei CyberVisitor:

Kunne du prøve å skrive noe fornuftig om dette til min mobilbutikk? Gjerne referer til mailen jeg sendte dem med subject "T68 - verdens første MMS-telefon?". Mailadressen er egertorget@oslotelecom.no .

Siden du er jurist og jeg ikke, så har du sikkert mer greie på dette. Kan du prøve å få skrevet en mail? Hadde vært kjemepfint! Takk for hjelpen!

Johan

För att göra det du ber mig krävs en av dig utställd fullmakt till mig. Dessutom innebär det att all deras korrespondens fortlöpande kommer att gå oss emellan till dess att du antingen återkallar fullmakten eller att tvisten löses. Dessutom vill jag poängtera att "personligt" rådgivningsarvode är 1175 sek/timme. Att jag lagt ner en del tid på detta forum har varit i syfte att generellt informera konsumenten att det i det aktuella fallet skett ett, vad jag vill kalla, övertramp mot den enskilde konsumentens rättigheter - en rättighet som är tvingande till konsumentens fördel.

Lycka till (dvs. svar nej. Jag kan inte bistå med personlig hjälp).

johanch
K800 Black
PM
Posted: 2002-03-25 22:30
CyberVisitor: OK, den er grei. Prisen er nok litt for høy
CyberVisitor
T610
PM
Posted: 2002-03-25 22:31
Quote:

On 2002-03-25 22:30, johanch wrote:
CyberVisitor: OK, den er grei. Prisen er nok litt for høy

Läs dock gärna mina kommentarer i följande kedja:
http://esato.com/board/viewtopic.php?mode=viewtopic&topic=2934&forum=2&start=100
johanch
K800 Black
PM
Posted: 2002-03-25 22:33
Escobar:

Jeg har heller ikke full kjennskap til markedsføringen av T68, men ut fra det jeg fikk vite, var det at den var en MMS-telefon. Og siden man i en pressemelding den 21 mars 2001 proklamerte at T68 var verdens første MMS-telefon, så kan man vel ikke kreve at kunden venter over et år før denne funksjonen blir gjort tilgjengelig? Er vel ikke akkurat innen "rimelig tid"? Jeg er ikke så veldig opptatt av MMS jeg heller, men heller selve saken med at man på en måte har blitt litt "lurt"...

[ This Message was edited by: johanch on 2002-03-25 22:34 ]
johanch
K800 Black
PM
Posted: 2002-03-25 22:41
Flere som føler seg litt "lurt" her? Skulle liksom være verdens første MMS-telefon... men slik ble det jo ikke...
escobar
K800 Black
From: Norway
PM, WWW
Posted: 2002-03-25 22:46
Men kan Ericsson ha ansvar for at ikke f.eks. Telenor eller Netcom integrerer MMS i sitt nett før etter ca. 1 år? Så lenge Sony Ericsson gir oss en update til MMS når vi kan bruke det (hva skal man med en funksjon som ikke fungerer) så har vi egentlig ingenting å klage over! At T68 er verdens første telefon kapabel til å sende og motta MMS er uansett riktig siden telefonen kan gjøre det, problemet med at det ikke er mulig å sende MMS er at operatørene ikke har tjenesten tilgjengelig i sitt nett. Kan man f.eks. klage til Ericsson når de påpeker at mobilene deres kan roame, men det er ikke tilgjengelig i Norge siden Netcom og Telenor ikke har noen roaming-avtale??

Selv om vi enda ikke har MMS i telefonen etter 1 år så er det fortsatt innen rimelig tid så lenge funksjonen ikke er støttet hos mobil-leverandørene i Norge. Har enda ikke hørt noe om at Nectom eller Telenor Mobil har gjort MMS fullt tilgjengelig i sitt nett, bare at prisen hos Telenor vil bli 10 kr. per melding. Men her kan jeg være dårlig informert.
ervil
P800
PM
Posted: 2002-03-25 22:49
Hei Jonach!
Tror mulighetene for å vinne frem er relativt begrensede, fordi det er den subjektive oppfatningen av markedsføringen som skal legges til grunn. Hvis du kan vise til at du faktisk trodde at du kjøpte en telefon som hadde MMS og du i ettertid fant ut at den ikke hadde det, så vil du kunne vinne frem, men jeg tror ikke du vil få ny telefon.
Ettersom telefonen etterhvert kan oppgraderes så tror jeg at SE vil hale ut tiden i rettsapparatet frem til ny SW er klar.

For min del så kjøpte jeg telefonen hos Klart Svar på Alna 3.nov -01. Da jeg spurte om når oppgraderingen var klar så hadde de ikke engang hørt om MMS. Jeg ringte da Ericsson og fikk vite at MMS-oppgraderingen skulle komme i februar.

Ønsker deg uansett lykke til i kampen. Hvis flere gjør som deg, så klarer vi kanskje å presse fram en tidligere lansering av oppgraderingen.

[ This Message was edited by: ervil on 2002-03-25 22:54 ]
johanch
K800 Black
PM
Posted: 2002-03-25 22:49
Joda... Telenor har sitt nett klart for MMS og det er faktisk gratis å bruke fram til 1 mai. Deretter koster det 10 kr pr melding. Men det hjelper jo ikke oss T68m-eierne så mye, når vi ikke kan sende MMS med en telefon som skulle vært klargjort for dette...

Skjønner at operatørene må være klargjort før man i det hele tatt kan ta MMS i bruk, men nå har jo f.eks. Telenor vært klare en liten stund, men fortsatt ingen oppgradering... Ikke særlig imponerende...
Access the forum with a mobile phone via esato.mobi