Esato

Forum > Sony Ericsson / Sony > General > "Skälig tid.."?

12  Next
Author "Skälig tid.."?
Dr. Snuggles
V800
From: Sweden
PM
Posted: 2002-03-22 12:35
Reply with quoteEdit/Delete This PostPrint this post

Eftersom detta forum är omgivet av medvetna konsumenter skulle jag vilja be Er om lite hjälp..

Jag reklamerade för fyra veckor sedan min T68 till en butik pga att telefonen började uppträda märkligt vid samtal. Hursomhelst, så lämnade jag in den i butiken och fick till svar att det skulle ta 1-2 veckor att reparera.

Efter 1 vecka ringer butiken upp och säger att det kan komma att ta lite längre tid eftersom deras "serviceleverantör" saknar reservdelar.

Efter 3 veckor från det att jag lämnade in telefonen i butiken ringer jag upp och efterfrågar status och får till svar att de inte riktigt vet, men lovar att återkomma.

Efter att ingen återkommit två dagar senare ringer jag upp igen, varpå man säger att man inte vet för tillfället men lovar att återkomma.

Ingen hör av sig så jag gick igår in i butiken och frågade hur det gick med telefonen och han ringde sin "serviceleverantör" som sa att de inte kunnat laga den utan att den skulle ersättas med en ny, men att den var "restad".

Min fråga till Er är:
På Konsumentverkets hemsida står det att jag som kund skall ha rätt att få min produkt reparerad eller utbytt "inom skälig tid".

Är det någon som vet vad som är skälig tid i ett sånt här fall?

Tack så mycket för hjälpen!
mrNoodles
Xperia X10 Black
PM
Posted: 2002-03-22 12:39
Jag fick precis samma svar från Geab när jag lämnat in min, att "servicestället var utan reservdelar nu så de kunde ta lite tid". Betyder det samma sak som att service-centret är utan utbytes telefoner så är det illa ställt för Ericsson
Jag fick visserligen min telefon utbytt på ca 10dagar, men när man hör att du har varit utan i 4v. så blir man mörkrädd!

Ingen kan påstå att 4v är skälig tid för att laga en mobil, så mycket delar byter man knappast i den heller så att man boprde stå utan reservdelar.
Hampusd
Aino Black
PM
Posted: 2002-03-22 12:50
Jag vet inte vad som menas med skälig tid... men ett tips nästa gång är att gå direkt till ett service center. Där är det lättare att klaga och man kan få direkt status om dom kan reparera den direkt eller om man kan behålla telefonen tills dom har fått in reservdelar. Gällande just t68 så har SC inte lärt sig att arbeta med t68 så vid hårdvarufel så bytts enheten ut. Så snacket om reservdelar är bara skitsnack. Jag har tidigare jobbat På ericsson SC (high tech art) så jag vet vad som gäller. Bor du i stockholm så är dom bästa enligt egen utsago Engström Telecom i sickla. www.engstromtele.com

-/-HampusD-/-
fifey
T68 gold
PM
Posted: 2002-03-22 12:55
RING KV och fråga dom! Skulle du fråga oss om din hälsa??? Nej! Du skulle hitta någon expert(=läkare).

Helt seriöst, ring KV och snacka med dom. Lycka till.

[ This Message was edited by: fifey on 2002-03-22 12:56 ]
Cytech
G900 Brown
From: Stockholm, Sweden
PM
Posted: 2002-03-22 13:01

lite svårt att ersätta med nånting som inte finns det finns en stor brist på T68 utbytesenheter. De företag som lagar upp T68:or så det finns utbytesenhet hinner inte med i den takt som serviceombuden skickar in telefoner.

Att få vänta tre veckor är i dags läget tyvärr inget ovanligt...

Att ringa till Konsumentverket hjälper föga om det inte finns telefoner att tillgå.
mrNoodles
Xperia X10 Black
PM
Posted: 2002-03-22 13:27
Men hur kan det egentligen komma sig att det är brist på telefoner?
De tillverkar väl dygnet runt o kanske 7 dagar i veckan? Det kan inte ta lång tid att göra en telefon.
Men det är väl i ett nötskal
När nån äntligen vill köpa deras grejer så finns de inte tillgängliga i affärerna.

[ This Message was edited by: mrNoodles on 2002-03-22 13:27 ]
Cytech
G900 Brown
PM
Posted: 2002-03-22 13:40

varför det är så vet jag inte... kan delvis bero på att det fortfarande inte finns någon lösning på de mottagnings problem som många T68 användare haft, då speciellt med Tele2/Comviqs nät.
dw
T68i
PM, WWW
Posted: 2002-03-22 13:43
Quote:

On 2002-03-22 13:40, Cytech wrote:

varför det är så vet jag inte... kan delvis bero på att det fortfarande inte finns någon lösning på de mottagnings problem som många T68 användare haft, då speciellt med Tele2/Comviqs nät.

hmm är detta ett känt problem inte sett något
om det innan.. kanske borde finnas en topic med kända problem och om de blivit fixad eller inte.
Om det är so du säger ett känt problem och om de inte vet hur de ska fixa det så innebär väl det att problemet finns i alla T68i som levereras i dagsläget med.
*fundera*
Dr. Snuggles
V800
PM
Posted: 2002-03-22 13:44
Tack så mycket för all respons!

fifey::
Tyvärr så har konsumentverket något som kallas för telefontid, vilket gjorde att jag sökte Er expert-hjälp + att jag inte gillar "läkare".

mrNoodles::
Ja, jag kan bara tycka att det är sorgligt. Man misstänkte oxå från butikens sida att det skulle kunna bli en T68i ist för den gamla hederliga.. Vet inte om det är "i" jag vill ha? Jo, innehållet naturligtvis.. Men utsidan??
Var inom EAB jobbar Du förresten? Kumla, Gävle, Borås, Kalmar, Kista..?

HampusD::
Jag hoppas att det inte blir nån "nästa gång". Men om det skulle bli en så kommer jag att prova Ditt tips!

[ This Message was edited by: Dr. Snuggles on 2002-03-22 13:54 ]
Cytech
G900 Brown
PM
Posted: 2002-03-22 14:06
dw... för att inte gått ut med något om det... både och Comviq försöker hitta en lösning på problemet.

[ This Message was edited by: Cytech on 2002-03-22 16:32 ]
fifey
T68 gold
PM
Posted: 2002-03-22 14:16
F'låt Dr Snuggles. Jag visste inte.
mrNoodles
Xperia X10 Black
PM
Posted: 2002-03-23 10:13
>>Dr.Snuggles
Ja jobbar på ERA (eller ja nu har ju hela sk*ten bytt namn till Ericsson AB) på NPI i Gävle. Det tillverkas "kort" till kommande 3G nät där. Så jag har ingenting med telefonerna att göra
socarb
T68 grey
PM
Posted: 2002-03-23 10:45
Snuggles!

Skrik! Kräv en ny telefon! jag har varit i samma situation, och jag fick ett presentkort på 500 kr och telefonen omgående utbytt när jag blev arg. Hota med att anmäla till Konsumentombudsmannen. Fyra veckor är INTE skälig tid - särskilt inte om de lovat något annat! Stå på dig, du har rätt!
Dr. Snuggles
V800
PM
Posted: 2002-03-23 12:30
fifey::
-Ingen fara!

mrNoodles::
-Jag kände nästan på mig att du var Gävlebo. Själv är jag en f.d Gävlebo och ERA-anställd.

socarb::
-Tack för Ditt stöd! Jag påbörjar kampen på måndag!

[ This Message was edited by: Dr. Snuggles on 2002-03-23 12:32 ]
mrNoodles
Xperia X10 Black
PM
Posted: 2002-03-23 12:51
>>Dr. Snuggles
Var på ERA jobbade du? Jag e faktiskt inte Gävlebo Jag pendlar dagligen från Dalarna. Och har 4skift kvar som anställd på ERA, sen e det omställningsprojekt för hela slanten
Access the forum with a mobile phone via esato.mobi