Esato

Forum > Sony Ericsson / Sony > General > No Comviq MMS until end of year

123  Next
Author No Comviq MMS until end of year
ppcrockar
P990
From: Sweden
PM
Posted: 2002-10-14 16:59
Reply with quoteEdit/Delete This PostPrint this post
Sorry this is in swedish...

Läste följande på www.di.se i intervjuen med Lars-Johan Jarnheimer:

"Nästa steg för Tele 2 i Sverige är lanseringen av mms, bilder och ljud i mobiltelefonerna. Vodafone drar igång sin tjänst innan oktober är till ända, men Lars- Johan Jarnheimer avvaktar.

"Vi skulle kunna trycka på knappen i dag, men varför när det inte finns tillräckligt med telefoner ute. Det måste löna sig att göra en kampanj", säger han.

Förutsatt att Vodafone får upp lite volym drar Comviq/Tele 2 igång till årsskiftet, avslöjar Lars-Johan Jarnheimer."

Alltså lär det ta tid innan vi får MMS på allvar i Sverige
Cytech
G900 Brown
From: Stockholm, Sweden
PM
Posted: 2002-10-14 17:03

tycker det är helt snett... Sverige som (iaf tidigare) varit ett av de ledande länderna inom IT... men MMS kan vi inte få.... det är väl bättre att lansera det nu och börja få in pengar för det än att MMS systemet bara ska stå och endast användas av deras få (?) testpiloter...

sen finns det ju faktiskt idag ganska många telefoner som stöder MMS... so what's the f*cking problem?
ppcrockar
P990
PM
Posted: 2002-10-14 17:06
@Cytech

Håller helt och hållet med dig. Lika bra att köra igång MMS. Göra lite reklam för det i TV och få folk att få upp ögonen för vad det är.

En sak som förvånar mig lite oxå är att inte alla operatörerna går ihop och kör en fet reklamkampanj om MMS, jag menar alla skulle ju tjäna på det...
Jonteponte
T300
PM
Posted: 2002-10-14 17:35
Om man inte är insatt så får man ju definitivt intrycket av att det bara är att köra MMS på momangen. Försäljarna använder MMS som argument för att sälja telefoner men "glömmer" att tala om att det inte finns någon operatör som stödjer det.

Att det inte fanns telefoner som stödjer MMS verkade ju inte hindra Comviq när det gällde GPRS. Fattar inte riktigt resonemaget om jag skall vara ärlig... GPRS som förresten funkar ungefär varannan gång när man skall koppla upp (Comviq). Långa perioder går det inte alls (ibland hela dagar). Är Comviqs GPRS-nät överbelastat trots att endast 35% av de som köper GPRS-telefoner faktiskt också utnyttjar det. Det bådar ju inte direkt gott för framtiden.
jnorberg
Xperia X10 Black
PM
Posted: 2002-10-14 17:39
håller mä! alla som jag visat har tyckt att MMS ä skithäftigt (har använt tactel) och jag tror absolut att många skulle vilja ha det. De jag har visat har frågat va det va för något, och har altså ingen aning om vad det är. lite reklam sen kan nog även comviq tjäna på MMS!
ppcrockar
P990
PM
Posted: 2002-10-14 19:56
Jag har kommit fram till att de flesta problemen med Wap via GPRS hos Comviq beror på deras Wap-gateway. Anvönder man en annan Wap-gateway så funkar det alltid. Men med Comviq's egan får man vara glad om det funkar 1 av 5 ggr
bjarne1
C510 Silver
From: sweden
PM
Posted: 2002-10-14 20:18
Stämmer bra det. Så man kan ju komma runt det problemet.

o vad gäller MMS, även när mms kommer igång så är faktiskt 5kr rätt dyrt. Vill dom få volym så är nog 3kr maxgränser. Då använder folk det utan att tänka på priset så mkt.

Verkar som comviq kommer lägga sig på 6kr eller så. Inte bra.

Quote:

On 2002-10-14 19:56, ppcrockar wrote:
Jag har kommit fram till att de flesta problemen med Wap via GPRS hos Comviq beror på deras Wap-gateway. Anvönder man en annan Wap-gateway så funkar det alltid. Men med Comviq's egan får man vara glad om det funkar 1 av 5 ggr

C510 I want a torch!
Please
/Bjarne
thomppa
K800 Black
PM
Posted: 2002-10-14 21:37
Jag håller med om att comviqs gateway är totalt kass! Kör man med en annan gateway brukar det funka utmärkt. Förstår inte riktigt varför det ska vara så dyrt. Är det någon som vet hur stor del av nätet en gateway är...? Är det inte \"bara\" en server? Då skulle jag gissa att kostnaden är en bråkdel av nätet. Då är det väl bara att smälla upp en server comviq!?

This post was posted from a T65

johanch
K800 Black
From: Oslo, Norway
PM
Posted: 2002-10-14 23:14
Skjønner at dette er et svenskt tema, men jeg tror dette er like aktuelt i Norge...

Har akkurat vært i kontakt med NetCom (som eies av Telia). De skulle ha lansert MMS som prøveprosjekt for brukerne 2.oktober, men fikk idag beskjed om at dette ikke vil skje før ETTER nyttår...

Telenor har hatt MMS oppe i mange måneder nå, og man skulle tro at Netcom ikke skulle ha noen problemer med å "kopiere" dette mange måneder etterpå, men slik er det altså ikke...

Så det er ikke bare Comviq som stinker! Netcom stinker minst like mye!
gareb
Xperia X10 Mini Black
PM
Posted: 2002-10-14 23:36
Jag tror att detta skulle kunna bli en lika om inte större inkomstkälla som sms för operatörerna!!!
Georgia aint no paradise. But a place I call home.
jnorberg
Xperia X10 Black
PM
Posted: 2002-10-14 23:40
Quote:

On 2002-10-14 19:56, ppcrockar wrote:

håller med dig delvis! deras gateway suger åsnepung jämmt men det är ofta som man inte kommer in för att det inte finns nån gprs-täckning eller plats i nätet.
skärpning comviq!!!
adamizer
P990
From: Gothenburg, Sweden
PM, WWW
Posted: 2002-10-15 00:01
Håller med! har också comviq på andra tel. Den varvar ner med en hänvisning till denna jag tröttnade på deras telsupport wap funkade inte (aldrig deras fel bara mina tel. Enl. Dom.) samtal bryts indikatorn visar fullt osv. Jag bytte till halebop.mycket bättre nu! Så traggla inte med dom. byt, de har glömt kunden!

This post was posted from a R520

ppcrockar
P990
PM
Posted: 2002-10-15 00:50
@adamizer Vad kostar GPRS hos halebop? Sist jag kollade på deras hemsida så hade de bara kontantkort, vilket jag inte är så intresserad av...

This post was posted from a T68i

brojd
T68i
PM, WWW
Posted: 2002-10-15 01:11
Jag använder Halebops gateway med mitt comviq abb.
Funkar utmärkt.

194.237.106.073
adamizer
P990
From: Gothenburg, Sweden
PM, WWW
Posted: 2002-10-15 01:23
@ppcrocker 5öre per kb upp och nerladdat sist jag kollade kan ha ändrats .

This post was posted from a R520

Access the forum with a mobile phone via esato.mobi