Esato

Forum > Regional > Europe, Middle East and Africa > NorgesMagasinet - Norsk Forum Ver.2

Previous  123 ... 484950 ... 676869  Next
Author NorgesMagasinet - Norsk Forum Ver.2
BeeWee
P910
From: Kristiansand, Norway
PM, WWW
Posted: 2005-02-18 14:49
Reply with quoteEdit/Delete This PostPrint this post
Har vært inne på tanken der ja, noen her som kjører navigasjon på P910?

Hadde vært veldig greit å fått inn tomtom siden vi bruker det på huset allerede.
Sir-SonyEricsson-man
Xperia Arc Silver
From: Norway
PM, WWW
Posted: 2005-02-18 15:48
Tomtom har ikke kommet med det til Pxxx enda.. blir vel mest sansynlig lansert på Cebit hvor jeg skal

Digg..

Trenger eg egentlig pass når jeg skal reise til tyskland??
Sony Xperia 1 II, Xperia 5, Huawei P30 Pro
kristaga
R520
From: Norig/Norway
PM, WWW
Posted: 2005-02-18 19:37
Du tenger ikke pass, men et ID-kort. Dessverre er det bare norske pass som blir godtatt som ID-kort i Schengen...

Mao. du må ha pass hvis du skal ta fly. Ved overflateferd (bil/båt) er jeg ikke sikker på om pass er påkrevd. Men hvis du har bør du ta det med. Hvis du ikke har er det for seint å få det nå. Det er lang bestillingstid på pass, men du kan evt. få tak i nødpass. [addsig]
Sir-SonyEricsson-man
Xperia Arc Silver
PM, WWW
Posted: 2005-02-19 00:26
nei tar bare 12 dager og lage elektronisk pass. Jeg vi skal kjøre over med ferge og bil. SÅ vis jeg går på polititet så skal det vel funke utifra tiden. Men tror ikke jeg trenger det da..
BeeWee
P910
From: Kristiansand, Norway
PM, WWW
Posted: 2005-02-21 16:35
Sjekker du ut om tomtom kommer til Pxxx på Cebit da sem?
Sir-SonyEricsson-man
Xperia Arc Silver
PM, WWW
Posted: 2005-02-21 19:22
beewee ja det gjør jeg... følg www.dintelefon.no i den perioden..
kristaga
R520
PM, WWW
Posted: 2005-02-27 03:22
Fra Aftenposten:
http://www.aftenposten.no/nyheter/okonomi/article979405.ece

Stempler Norge som mobilsinke
Norske mobiloperatører, med Telenor og NetCom i spissen, er for slappe med å utvikle tjenester til det nye mobilnettet som gir oss TV på mobilen. Det mener mobiltoppen Marit Døving.

GUNHILD M. HAUGNES

- De norske mobiloperatørene overlater 3G-utviklingen til små tjenestetilbydere i stedet for å investere tungt i å utvikle tjenester selv. Dette gjør at utrullingen av nye tjenester går tregt. For de små tjenesteutviklerne vil på grunn av økonomien måtte vente til 3G-nettet har god nok dekning, sier Døving.

Hun er medlem i konsernledelsen i Symbian, med ansvar for markedsføring. Symbian utvikler operativsystemer for mobiltelefonen. Symbian har omtrent 80 prosent markedsandel og er dermed et slags mobilverdens Microsoft. De fleste store mobiltelefonselskapene i verden er eiere i Symbian.

Siste generasjon mobiltelefonsystem, kalt 3G (også kalt UMTS), lanseres nå overalt. Norge er blant de tregeste. Telenor lanserte 3G like før jul. NetCom har ennå ikke kommet på banen.

Mistet ledertrøya.
Norge og Norden har lenge vært i front i verden med SMS og flere andre mobile tjenester. Døving er ikke i tvil om at Norden nå har mistet ledertrøya innen mobile tjenester.

- Ja det er i Asia det skjer, ikke minst i Korea og Japan, sier Døving som trekker frem japanske NTT DoCoMo som et eksempel på en teleoperatør som har investert tungt i 3G-tjenester i samarbeid med Symbian og en rekke andre mobilaktører. Dette mener hun har gitt fart i det japanske mobilmarkedet

Døving har tidligere sittet i konsernledelsen i Telenor, og hun skulle ønsket hennes tidligere arbeidsgiver var mer offensive.

- Jeg synes iallfall Telenor burde tenke på det. Men jeg ser at det krever store investeringer. Problemet er vel at vi er så få i Norge og dermed færre å dele kostnadene på, sier hun.

Mobil kraftpakke.
Døving mener mobiltelefonen er i ferd med å bli en kraftpakke stappfull med programvare, hvor man kan få tilgang til musikk, TV-nyheter, filmer, spill, kart og en rekke andre tjenester.

- Og dette skjer i et kjempetempo. Det er bare tre år siden de første kameratelefonene ble vist frem. Nå selges det te ganger så mange kameramobiler som vanlige digitale kameraer. Nå ser vi at 3G-telefoner lanseres som video-calling. Ringetoner er bare forsmaken på hva vi vil se på mobiltelefonen av musikk, sier Døving.

Marit Døving mener mobiltelefonen er i ferd med å bli en kraftpakke med programvare hvor man får det meste - musikk, TV, spill, kart, betalingsmuligheter og en rekke andre tjenester.
FOTO: SVEIN ERIK FURULUND
SYMBIAN
London-basert selskap som utvikler programvare for mobiltelefonen. Hovedproduktet er operativsystemet Symbian OS som befinner seg på 25 millioner mobiltelefoner av den avanserte sorten. Palm, Microsoft og Linux er de største konkurrentene.

På dette operativsystemet er det utviklet ulike tjenester og programvare fra flere tusen andre små og store utviklere, deriblant norske Opera, Colibira og Birdstep.

Selskapet eies av Nokia (48 prosent), Samsung, Sony Ericsson, Ericsson, Siemens og Panasonic.

MOBILDRONNINGEN
Marit Døving
Født: 12. mars 1956
Aktuell: I toppledelsen i Symbian, som bygger programvareplattformer i de mest moderne mobiltelefonene. Innføring av 3G gjør at man forventer kjempevekst av slike telefoner.

Norske Marit Døving er en av de mektigste kvinnene i den internasjonale mobiltelefon-verdenen, som ellers er svært mannsdominert. Hun er ikke teknolog selv og har blitt hektet på teknologien gjennom sine mange år i bransjen.

- Dette er jo bare så gøy, sier hun.

På et Norges-besøk denne uken demonstrerer hun ivrig en mobiltjeneste som viser en oversikt over hva klokken er i alle tidssoner verden over, og hvordan man kjapt kan regne om alle verdens valutaer på mobilen. Døving har alltid med seg en mengde elektroniske duppeditter på sine mange reiser verden over.

Døving begynte sin yrkeskarriere som sekretær i forløperen til NHO. Men etterhvert havnet hun i dataverdenen, nærmere bestemt i Digital.

Etterhvert svitsjet hun til telebransjen. I Telenor klatret Døving helt opp i konsernledelsen - som den første kvinne noensinne. I 1998 ble hun headhuntet av France Telecom. Døving fikk oppgaven med å bygge opp en mobiloperatør i Danmark, landet som trolig har verdens sterkeste konkurranse innen mobiltelefoni.

To år etter var hun tilbake i Norge, som sjef i det nystartede teleselskapet Consorte. Hun tok selskapet på børs og var dermed en periode en av svært få kvinner som har vært toppsjef i et børsnotert IT-selskap. Hun sørget for at regnskapet gikk omtrent i balanse, før hun igjen ble tilbudt en prestisjetung internasjonal toppjobb.

Våren 2003 var hun på plass i toppledelsen i Symbian, som kan bli like viktig for mobilverdenen som Microsoft er for PC-en.
[addsig]
gykr7k
K700
From: Nowhere (in the middle of nowh
PM
Posted: 2005-02-27 18:48
Har bare ett lite spørsmål... Jeg har blitt tilbudt en SE T39 til kun 49$. Vurderer å slå til da jeg savner den lille klumpen litt. (hatt en tidligere)
Rimelig pris? (ca. 310 kr)

Er klar over at den gikk ut av produksjon for et par år siden... Noen andre som fortsatt har denne tlf?

Hadde litt problemer med den forrige:

Slo seg av og på noen ganger på eget initiativ
Displayet "vrengte" seg under mottak av samtaler

Andre som har/har hatt samme problemer?
Bør jeg slå til?

Takknemlig for seriøse svar...

slappy2
W850 black
From: Oslo/Norway
PM
Posted: 2005-03-01 16:57
Ja da ble det liv i dag også. Bare en ting jeg stusser på. Ser at den norske SE siden ikke har k750 oppe. Den svenske har det. Norge er vel ikke noe unntak for k750?

[ This Message was edited by: slappy2 on 2005-03-01 16:00 ]
Sir-SonyEricsson-man
Xperia Arc Silver
PM, WWW
Posted: 2005-03-01 23:16
nei.. men sjekk alle ut www.dintelefon.no... masse fin stuff der
kristaga
R520
PM, WWW
Posted: 2005-03-04 09:11
Quote:

gykr7k:
Har bare ett lite spørsmål... Jeg har blitt tilbudt en SE T39 til kun 49$. Vurderer å slå til da jeg savner den lille klumpen litt. (hatt en tidligere)
Rimelig pris? (ca. 310 kr)

Er klar over at den gikk ut av produksjon for et par år siden... Noen andre som fortsatt har denne tlf?

Hadde litt problemer med den forrige:

Slo seg av og på noen ganger på eget initiativ
Displayet "vrengte" seg under mottak av samtaler

Andre som har/har hatt samme problemer?
Bør jeg slå til?

Du bør stille spørsmålet omigjen i denne tråden: http://www.esato.com/board/viewtopic.php?topic=48353&start=2985
Her er det mye kunnskap om Ericsson-telefonene.
Uansett er ikke 310 kroner mye penger.
Ikke en full tank med bensin en gang. [addsig]
Bjerkebanen
T65 blue
From: El culo del mundo! OSLO NORUEG
PM, WWW
Posted: 2005-03-04 10:45
tjena tjena! Mr Bjerkebanen skal snart returnere til fedrelandet for forste gang paa over 1 aar! Det kommer til og bli litt rart tror jeg. Er i Nynshamn utenfor stockholm for oyblikket. Er og besoker en kompis for jeg hopper paa bussen hjem til oslo. wish me luck on my return everyone.

Life is all about Colombia!!
COLOMBIA
kristaga
R520
PM, WWW
Posted: 2005-03-04 13:30
Ser du har problemer med å snakke norsk, glir over i engelsk heile tida. Men det retter seg nok snart. Når reiser du nedover igjen?
[addsig]
Sir-SonyEricsson-man
Xperia Arc Silver
PM, WWW
Posted: 2005-03-04 16:56
kristaga: jeg er jo tysk og sliter skikkelig med å snakke tysk eller bedre sagt skrive tysk..

Bjerkebanen
T65 blue
From: El culo del mundo! OSLO NORUEG
PM, WWW
Posted: 2005-03-04 22:02
Quote:

On 2005-03-04 13:30:10, kristaga wrote:
Ser du har problemer med å snakke norsk, glir over i engelsk heile tida. Men det retter seg nok snart. Når reiser du nedover igjen?

saa fort jeg har spart opp nok spenn! gi meg 6 til 7 mnd!

Life is all about Colombia!!
COLOMBIA
Access the forum with a mobile phone via esato.mobi
Previous  123 ... 484950 ... 676869  Next
Goto page:
Lock this Topic Move this Topic Delete this Topic