Author |
NorgesMagasinet - Norsk Forum |
Raven Joined: Jul 01, 2002 Posts: > 500 From: Norway PM |
Er det ingen som har noe svar på spørsmålet mitt om toll-avgifter? Ingen her som er i import/eksport bransjen?
This post was posted from a Nokia 7650 |
|
tranquil Joined: Dec 15, 2001 Posts: > 500 From: Oslo, Norway PM |
@Raven Jeg finner ikke spørsmålet ditt på WAPen. Send meg en PM så skal jeg sjekke litt i morgen. Har gode kontakter hos toll vesenet via jobben.
This post was posted from a T68i |
Takker, tranquil! Spørsmålet er bare et par poster tilbake i denne tråden. Jeg har ikke web tilgang akkurat nå så jeg får ikke sendt pm.
Greit, jeg skal se på det i morgen.
This post was posted from a T68i |
ervil Joined: Mar 18, 2002 Posts: 190 From: Oslo, Norway PM |
Raven! Er rimelig sikker på at du kun må betale norsk mva. Ettersom telefonen er produsert i ett EU-land(Sverige/Frankrike) gjelder frihandelsreglene i EØS-avtalen -altså ingen toll. Har bestilt en P800 via en kamerat i Karlstad. Får den mot slutten av uka.  |
@ervil, ja jeg vet det med, men toll avgifter kommer uten om dette. Og jeg aner ikke hvilke satser de opererer med, og de varierer nok veldig i forhold til produktet som importeres. Jeg vet at alt under 200kr er toll fritt, men la oss si en p800 til 6000kr, vil toll avgiftene da beregnes prosentvis i forhold til prisen? Det er dette jeg lurer på....
Raven! Jeg mente hva jeg sa. Innenfor EØS-området er det frihandelsområde og dermed TOLLFRITT.
Det kan derimot forekomme visse særavgifter, slik som på bil. Dette er ikke det samme som toll. På vanlige produkter er det kun mva. som blir plusset på og jeg regner med at dette også gjelder mobiltelefoner.(Er ikke 100% sikker på om det finnes noen særavgifter for mobiltelefoner, men jeg tviler sterkt). Vanlig toll som vi hadde for 8-10 år siden er det imidlertid ikke.
PS! Alt under kr.200 er avgiftsfritt -ikke tollfritt. Du slipper dermed mva.
[ This Message was edited by: ervil on 2002-12-16 22:22 ] |
@ervil, ok kanskje jeg blander begrepet toll med avgifter her, men uansett om man slipper mva må man betale visse avgifter(vet ikke hva man kaller disse avgiftene). Jeg har bestilt masse fra utlandet før(filmer, cd'er etc.) til en verdi over kr.200 og har alltid måtte betale avgifter på det når de ble stoppet i tollen, og jeg har derfor alltid gått ut fra at disse avgiftene er forbundet med toll.....?
Raven! Ett lite tips. Du har lov å ta med deg varer fra utlandet inntil kr.5000 toll og avgiftsfritt, dersom du har vært borte i mer enn 24 t. Dersom du overnatter i Sverige kan du ta med en P800 dersom du har betalt mindre enn NOK.5000=SEK.6000.-(eksportpris?) |
Eulogy Joined: Sep 24, 2002 Posts: 174 From: Horten, Norway PM |
Si meg en ting.
Åssen kan tollerne vite om han har kjøpt den i utlandet eller ikke????????????? |
Joa, greit nok det Ervil, men jeg tenkte å få den tilsendt og da må den mest sannsynlig gjennom tollen. Heldigvis kan jeg da få kjøpt den uten svensk mva, men jeg må betale norsk mva i tollen. Jeg håper bare at de andre avgiftene ikke blir for høye! Tviler uansett på at de kan bli noe særlig mer enn et par hundre, og da vil jeg spare penger på å bestille fra sverige i stedet for her hjemme uansett... = )
BeeWee Joined: May 23, 2002 Posts: 178 From: Kristiansand, Norway PM, WWW
|
Bare lurte på om dere har sett at P800 har kommet ut av "Kommer Snart" på norske sider www.sonyericsson.com/no og inn på "Mobiltelefoner":
http://www.sonyericsson.com/no/spg.jsp?template=PS1&B=ie&PID=9940&LM=PSM_V
Noe dere sikkert har?
|
@Raven
Jeg har akkurat snakket med tolla...
Du kan prøve å få kjøpt den moms fritt i Sverige, (noe de trodde ville være vanskelig for en vanlig kunde i en vanlig butikk) da betaler du Norsk moms av kjøpesum når du komme til Norskegrensa. Ergo, grei skuring.
Får du ikke kjørt den moms fri i Sverige er det vanskligere... For å gjøre det hele kort og greit: det er mer jobb (papirer frem og tilbake) enn det er vært!
MEN, og dette er rosinen i kaka, er du i Sverige mer enn 24 timer kan du handle for inntil 5000,- avgiftsfritt! Så ta deg en helg i Stokholm og prøv "å finne en butikk som "selger" den til 4999,-..." Husk at du ikke kan ta med deg NOE annet i tillegg, ikke røyk, alkohol eller andre varer som får totalsummen av det du har handlet til å overskride 5000,-! Overskrider det 5000,- må du betale moms på alt du har kjøpt.
Problemet er at den koster mer enn 5000,- i Sverige...?
|
Takk, tranquil for at du tok deg bryet med å sjekke dette. Så de nevnte ikke noe om andre avgifter en moms? Jeg hadde egentlig planer om å bare bestille en p800 derfra og få den tilsendt via posten, og så vidt jeg forstår skal jeg da ha krav på å få den moms fritt fra sverge(som er medlem av eu), men at jeg må betale norsk moms i tolla(går opp i opp). Det eneste jeg er skeptisk til er om det blir en masse ekstra avgifter.... Om posten har sine avgifter i forhold til dette o.L... Noen som vet mer om dette når det gjelder avgifter ved mottak av utenlands forsendelser gjennom posten eller andre?
Forslaget ditt om å ta en helg i stockholm var forøvrig ikke så dumt. Hadde ikke vært noe problem å få en butikk til å sette prisen til under 5000 (selv om den egentlig koster rundt 6000). hmmm... Og hvis jeg i tilegg hadde fått den uten moms ville jeg bare betalt 4500 i stedet for 6000 og ingen toll!! Ønske tenkning? ; )
|