Author |
Swedish Forum |
Cytech Joined: Feb 19, 2002 Posts: > 500 From: Stockholm, Sweden PM |
@phonepro
sant... å lättare kanske det blir... verkar som Telia börjar fundera kring nedsläckning av NMT nätet, trots att de för bara något år sen sökte och fick förlängt tillstånd av PTS fram till 2008. PTS lär säkerligen sätta emot, speciellt eftersom NMT används av räddningstjänsten i fjällvärlden och ser man till tågolyckan som hände för någon vecka sen, där bristande GSM täckning tros vara en orsak, kanske NMT återigen ska införas som kommunikationssystem på den svenska tågtrafiken?
[ This Message was edited by: Cytech on 2003-06-25 12:07 ] |
|
phonepro Joined: May 24, 2002 Posts: 10 PM |
@cytech
vad har hänt med digitaliseringen av 450 nätet? jag har läst massvis med artiklar genom åren om olika tekniker som skulle ge både bättre täckning, kapacitet och lönsamhet, men det hörs inte mycket om såndant nu
är det telefontillverkarna som inte vill stödja det? sverige kan väl inte var enda landet i världen som har behov av ett lågfrekvent nät med täckning som prioritet före kapacitet?
om bara en teknik väljs så kan det väl inte vara så svårt/dyrt att bygga en 450/900/1800/1900 telefon? nokia har mig veteligen lurar med 5 olika standarder i samma telefon i usa?
plus det faktumet att dom som använder 450 nätet bryr sig nog inte så mycket om luren kostar lite mer än en "vanlig" gsmlur
---
jag läste precis pressmedelandet på pts hemsida, men det var ju iofs inte mycket matnyttigt i det, men det verkar ju gå långsamt framåt
[ This Message was edited by: phonepro on 2003-06-25 13:11 ] |
@phonepro
troligen kostar väl en uppfräschning av 450 nätet mer än vad det anses vara värt. Eftersom Telia är ensamma aktörer är det ju de som får ta hela smällen, å sen ska de samtidigit skyffla in pengar i UTMS satsningen.
Kikade på Rapport innan ikväll, där en av våra ministrar lovade att de skulle gå in med bidrag till GSM operatörerna för att en utbyggnad av GSM nätet skulle stå klar när NMT släcks ner... hmmm... löften... å åter löften... |
@cytech
inte nödvändigtvis, telias licens gäller nmt, inget framtida digitalt, varför inte dela ut ett antal digitala 450 licenser(2-4st) och sen utgå från att dom operatörerna som är intresserade bygger ett gemensamt nät a'la svenska umts och använder sig av dom masterna som telia och tele2 redan har(förutsatt att dom vill driva ett sådant nät, och får licenser) så borde det kunna bli ganska billigt och snabbt utbyggt i jämförelse med gsm och umts näten, det behövs ju inte lika många master
det stora problemet kan nog vara att få tillräckligt många länder/telestyrelser att enas om en standard, vilket nog krävs för att nån tillverkare ska börja bygga telefoner, risken är ju att det blir ett moment 22, där ingen tar första steget, och efter 3g bubblan så är väl det troligt
jag tror inte nokia tjänar/tjänade speciellt mycket pengar på sina nmt telefoner, dom har väl lagt ner tillverkningen? är det någon annan som ens tillverkar såna längre? gick benefon i konkurs eller hur gick det med dom? |
Benefon finns fortfarande... här i Sverige är det återförsäljaren Noll7Noll som försöker hålla dom vid liv, just nu med ett projekt där man följer två killars cykeltur från Nordkap till Gibraltar. |
Supreme Joined: Oct 10, 2002 Posts: 144 PM |
@Robin_87
Du kan kolla in min site, jag har alla spel och rätt många demos.
Dock så uppgraderar webhosten systemet i dagarna så om inte sidan fungerar just när du prövar så testa ngn timme senare...
@Cytech
Grattis till admin utnämningen! när blev du det ?
Du har ofta kloka inlägg och Laffen? har väl märkt att det behövs admins med något annat i skallen än att klanka ner på Nokia...
Så håll den svenska flaggan högt på Esato
|
@Supreme
Tackar blev det i samband med att Laffen gjorde om räkningssystemet för postade inlägg. |
dragontrumpetare Joined: Dec 03, 2002 Posts: 231 From: sweden PM |
@Cytech
Varför funkar inte en xhtml sida på en mobiltelefon? Fick reda på att expressen nu har en skriven i xhtml, men den funkar ju inte på min T300. För stor säger min server?
The Truth is out there!!! |
@dragontrumpetare
Denna text finns på Expressens hemsida:
Expressens tjänster för handdatorer och telefoner fungerar tyvärr inte just nu.
Så det är nog nåt fel hos Expressen. Testa igen senare
@phonepro
PTS kommer krympa Telias frekvensområde för NMT nätet och de frekvenser som blir lediga kommer bjudas ut i höst till de som är intresserade av att köra igång med ett digitalt nät på 450MHz bandet.
Källa: DN
[ This Message was edited by: Cytech on 2003-06-26 11:55 ] |
@cytech
jag läste igenom pdfen hos pts och vad som skulle göras med frekvenserna var lite luddigt, att som i din citering från dn att dom skulle bjudas ut som licenser(så tolkade jag den texten) var nog inte vad dom menade, utan att dom skulle upplåtas för tester för intressanter?
dom kan ju knappast dela ut riktiga licenser till en ännu icke namngiven standard?
angående cdma nedläggning, nu verkar det som att T608 fryser inne läste jag, lite snopet för dom cdma användarna som ville köpa den, påminner om när Z700 frös inne, ett helt felaktigt beslut från i mina ögon, då den erbjöd något som T68an inte gjorde, nämnligen designen och högtalarfunktionen, själv gillar jag mobiler med lucka och Z700 var en som jag funderade på att köpa
angående att spionbilderna på P810 är tagna med en P800
kanske volvo inte har så fel ändå...
[ This Message was edited by: phonepro on 2003-06-26 13:57 ] |
@cytech
Hittar inte den informationen. Var hittar du den?* undrar*
Quote:
|
On 2003-06-26 15:00:15, dragontrumpetare wrote:
@cytech
Hittar inte den informationen. Var hittar du den?* undrar*
|
|
om man går in under "Nyheter överallt" finns en litet diskret meddelande som talar om detta. Fast det har nog inget med det att göra. Testade Lonelyplanets xhtml sida, får samma meddelande där... lite skumt.. både T68i och T300 stöder WAP2.0... så det borde funka, såvida inte typ T610 och 3650 (som nämns som fungerande telefoner) har nåt extra tillägg utöver det xhtml stöd som finns i WAP2.0 |
@cytech...
Det verka att det är som vanligt att SONY ERICSSON inte stöds. Mobil har testat sidan med alla SE mobiler, men bara en funkar ( vilket man förstår eftersom den kan läsa vanliga sidor också) och det är P800. SE T610, T310, T68i & T300 funkar inte p g a en bugg, enligt dem.
@dragontrumpetare
dom skriver oxå att den fungerar med siemens S55? men den har väl bara wap 1.2.1?
men det är klart, denna nyheten kommer ju från samma nyhetssajt som häromdagen skrev att panasonic GD55 har gprs och färgskärm
dock har dom rättat till den nyheten nu
mobil.se
[ This Message was edited by: phonepro on 2003-06-26 19:04 ] |
@Phonepro
Siemens S55 har openwaves wapbrowser den kanske funkar gentemot xhtml? Linus Brohult på Mobil har testat med just S55, NOKIA 3650 och SE T300/T310/T610/T68i/P800
Och den funkade bara med S55 och NOKIA 3650.
@Cytech
Har kikat i min manual för T300 men fattar inte vad dessa inställningar för MMS egentligen är till för?
-Automatisk Borttagning? Vad menas med det?
-Innehållssignal? Vet jag inte heller?
[ This Message was edited by: dragontrumpetare on 2003-06-26 21:57 ] |
|