Author |
Dementi - T68 kan absolut inte bytas mot T68i! |
megapolaren Joined: Feb 27, 2002 Posts: 27 PM |
Borttaget//
[ This Message was edited by: megapolaren on 2005-10-13 18:30 ] |
|
insulin Joined: Mar 15, 2002 Posts: 14 PM, WWW
|
megapolaren,
du läste tydligen inte mitt inlägg. SE har afficher och reklam material med T68 & MMS. Bara för att du inte sett det så.. Jag ska scanna in en av dom till veckan..
Men som jag sa i ett tidgare inlägg, tror INTE att vi kommer att få byta ändå... |
Borttaget//
[ This Message was edited by: megapolaren on 2005-10-13 18:31 ] |
insulin Joined: Mar 15, 2002 Posts: 14 PM, WWW
|
Vad du tjatar om prototyper. SE trycker inte upp reklam material för prototyper och ställer ut i butiker. Du verkar ju ha bestämt dig för att det inte finns något material...
ja ja.. |
fimpiel Joined: Mar 14, 2002 Posts: 132 From: Sweden PM |
Jag tror inte att någon av oss här kan avgöra detta, men jag måste bara få säga att jag skulle aldrig få för mig att reklamera min telefon med argumentet att "hoppsan det fanns visst inte mms i denna när jag köpte den, det trodde jag " Utan i såfall så är det faktumet att T68m faktiskt har lanserat som den telefon som kommer att ha mms först på marknaden, och även om det inte fanns i telefonen vid köp, så skulle telefonen uppgraderas gratis så fort uppgraderingen finns tillgänglig och mms stöds i näten. Risken med en sådan marknadsföring är ju att någon annan tillverkare hinner släppa en telefon innan, som har mms. Det tycker jag kan vara ok, vi lever i en snabb it-värld, dessutom är det inte hela världen om det hade kommit en Nokia med mms först. Men nu till det som är irriterande, och det är att nu släpper T68i, som kommer att ha mms. Det må vara samma telefon hårdvarumässigt inuti, men skillnaderna finns ju, och den har mms. Dessutom slutar tillverkningen av T68m, vilket bekräftar att T68i är en NY telefon. Så, jag vill ha mms uppgraderingen när T68i finns i butik, annars tycker jag att lurar sig själv och oss.
PS. Jag bryr mig egentligen inte så mycket om mms eller nya sätt att pynta menyer och skicka bilder hit och dit, men jag är prylbög. Dessutom hatar jag att bli lurad, även om det bara handlar om något så patetiskt som att få något som man inte ens kan använda. Sist men mest, allt ovan är vad jag tror och tycker, inte råfakta. Så det så.
Min signature säger allt egentligen...
Sony Ericsson stuff I use: W880i | HBH-DS970 | HCB-300 | CDS-60 |
CyberVisitor Joined: Dec 21, 2001 Posts: > 500 PM |
Megapolaren:
Om du hade läst hela kedjan så hade du noterat att jag hävdar att det är återförsäljarna som de facto står risken i sammanhanget. Detta innebär att det är säljaren som ansvarar för produkten. Förhållandet mellan säljaren och tillverkaren har inte med konsumenten att göra överhuvudtaget.
Att bevisa Ericssons marknadsföring är orelevant i sammanhanget. Att den huvudsakligen marknadsförts som en GSM-telefon är ju självklart, därmet råder inget konkret fel på telefonen. Att den däremot saknar en egenskap som Ericsson har i sin marknadsföring nämnt (läs trådens hänvisningar till länkar som bekräftar detta) är ett abstrakt fel. Att hävda telefonen som världens första MMS-telefon är ett väsentligt fel - absolut.
Ett fel kan, precis som du nämner, avhjälpas av säljaren. Men då det nu förflutit 6 månader sedan introduktionen och uppdateringen lyser med sin frånvara är det relevant i allra högsta grad att tala om ett fel som inte har avhjälpts. Då inträder istället att man kan kräva en ny produkt eller att köpet går i retur.
Jag förstår inte riktigt varför du biter fast i paragrafers distinkta ordalydelser. Jag inser att du är en entusiastisk juridikstuderande, men det finns så mycket mer i rättstolkningen är just paragrafers ordalydelser. För att vinna framgång inom juridiken gäller det att framförallt inte ha ett tunnelseende utan istället vidga vyerna och se till omständigheterna.
Självklart är din linje precis vad Ericssons jurister skulle kommma att hävda. Det är dock inget som vinner gehör i längden om Ericsson skulle släppa T-68i i butikerna på måndag utan att T-68:an går att uppgradera till vad som utfästs vid köpet. Man kan inte sälja en produkt med egenskaper som sedan uteblir och därefter - för egen vinnings skull - lansera en produkt som motsvarar det den ursprunglige konsumenten förväntat sig. Det finns flera rättsfall inom just det området som talar för saken.
Som sagt, det är alltid trevligt att du som juriststuderande är entusiastisk. Försök dock att vidga vyerna och ställa dig öppen för händelser kring saken i sig. Annars kommer du i framtiden att låsa in dig själv i en hörna när du skall praktisera juridiken - speciellt procesuellt.
Lycka till med studierna.
[ This Message was edited by: CyberVisitor on 2002-03-17 13:23 ] |
Quote:
|
On 2002-03-17 13:16, fimpiel wrote:
Risken med en sådan marknadsföring är ju att någon annan tillverkare hinner släppa en telefon innan, som har mms.
|
|
Vad värre är om tillverkaren själv lanserar en MMS-telefon innan den ursprungliga är uppgraderad. |
precis det jag menar ju
Quote:
|
On 2002-03-17 11:02, megapolaren wrote:
Däremot har jag upptäckt att Telia på sin hemsida marknadsför T68 som MMS telefon, så den som köpt sin telefon genom Telias hemsida, ja han har faktiskt något att ta på!
Jag har dessutom glömt att kommentera en annan viktigt paragraf i KKL, nämligen 19§ som berör just detta vi diskuterat.
Men inte heller 19§ gör att man kan få sin T68 utbytt eftersom tredje stycket stadgar att säljaren inte kan bli felansvarig för "uppgifter han lämnat innan köpet om de rättats i tid och på ett tydligt sätt". Jag tycker att Ericsson och affärerna absolut uppfyller detta krav genom upplysningar från affärsbiträdet, genom telefonens kartong samt telefonens hemsida.
Är det något mer ni undrar så fråga på bara!
//
|
|
Låt mig övertyga dig om att Ericsson inte på något sätt har gjort någon rättelse som du hävdar. De har sagt att telefonen skall kunna uppgraderas till det utfästa. Det ger dem, enligt gällande rätt, inget belägg för att sälja en ny MMS-produkt innan den ursprungliga har tillgodosetts med de egenskaper som är förväntade.
När T-68i släpps i butikerna och det skulle visa sig att T-68:an senast samtidigt inte går att uppgradera, då kan var konsument som inhandlat en T-68 kräva att köpet går i retur. Alternativt kan säljaren ersätta telefonen med en T-68i. Vägrar säljaren är det bara att gå till Allmänna reklamationsnämnden och hävda att telefonen såldes med utfästelse om att vara världens första telefon med MMS. Därmed ges Ericsson tillfälle att yttra sig, varefter ARN utfärdar en rekommendation till Ericsson om hur de skall förfara i ärendet.
Det finns inget som talar för att denna rekommendation skulle bli säljarvänlig - tvärtom. |
Borttaget//
[ This Message was edited by: megapolaren on 2005-10-13 18:32 ] |
Borttaget//
[ This Message was edited by: megapolaren on 2005-10-13 18:32 ] |
kevin81 Joined: Mar 12, 2002 Posts: 390 From: Stockholm, Sweden PM |
Megapolaren, du verkar befästa stor vikt vid att den T68:an med MMS funktion i Ericssons pressmeddelande var en prototyp och inte den produkt som säljs ute i butikerna.
Men om man nu envisas om att man ska hitta "officiella" material från Ericssons sida som bekräftar implementeringen av MMS i våra T68:or så kan jag bl.a. hitta några textsnuttar på Aftonbladet.se.
Citerat ur en chat med Tor Esben från SonyEricsson:
** Niklas säger: När får vi MMS uppgraderingen? (T68)
** Tor Esben säger: Förhoppningsvis under våren/sommaren.
** t68user säger: får man alla möjligheter som t68i har i vanliga t68 när uppgraderingen kommer?
** Tor Esben säger: Ja.
(http://www.aftonbladet.se/vss/it/story/0,2789,143869,00.html)
--------------------------
Sen vet jag inte riktigt hur det håller juridiskt, men på den här sajten (http://www.ericsson.com/mms/demo/) Ericssons officiella MMS sajt där man får pröva på att skicka och ta emot MMS, så är det en T68 som används.
Läs, begrunda och bedöm själva...
|
Borttaget//
[ This Message was edited by: megapolaren on 2005-10-13 18:33 ] |
laffen Joined: Aug 07, 2001 Posts: > 500 From: Oslo, Norway PM |
T68i kommer ut i neste uke. Det samme gjør MMS oppgraderingen for oss med den "gamle" T68. Oppgraderingen er gratis fra , men det kan hende at ServicePointene vil ta betalt for oppgraderingene.. Finn deg SP som gjør dette gratis. |
>> laffen
Vet du att uppgraderingen kommer, eller är det bara en gissning? För det är vad jag tror också, att den kommer när T68i finns i butik, dvs nästa vecka!! Hoppas, men undra vad vi ska ha för topics här då??
|